Το τηλεφώνημα που έγινε από ένα μικρό σουπερμάρκετ τον Μάρτιο του 2011 στη Μονάδα Αντιμετώπισης του Οργανωμένου Εγκλήματος στο Μέριλαντ διατύπωνε μια περίεργη καταγγελία. Το μικρό κατάστημα στο Μπόουι είχε ληστευθεί επανειλημμένα, όμως κάθε φορά το μόνο προϊόν που έπαιρναν οι ληστές ήταν μπουκάλια - πολλά, πολλά μπουκάλια - με υγρό απορρυπαντικό Tide.
«Εχαναν περίπου 10.000 - 15.000 δολάρια κάθε μήνα από εκείνους που έκλεβαν αυτά τα πλαστικά μπουκάλια από τα ράφια», αναφέρει ο αρχιφύλακας Ομπρι Τόμπσον, επικεφαλής της ομάδας. Οπως περιγράφει το περιοδικό «New York», όταν ο Τόμπσον και οι άνδρες του έφτασαν για να ερευνήσουν, έπεσαν πάνω σε άλλη μια κλοπή Tide και συνέλαβαν δύο άνδρες που είχαν μαζέψει περίπου 100 μπουκάλια απορρυπαντικού στο αυτοκίνητό τους. Την επομένη ο Τόμπσον επέστρεψε στο πάρκινγκ του καταστήματος κι έδωσε τηλεοπτική συνέντευξη για τις κλοπές στη διάρκεια της οποίας ένας άλλος κλέφτης βρήκε την ευκαιρία να πάρει χωρίς να γίνει αντιληπτός άλλα 20 Tide.
Οταν ο Τόμπσον μελέτησε τα όσα είχαν καταγράψει οι κάμερες ασφαλείας του καταστήματος τούς τελευταίους μήνες, εντόπισε ότι περισσότεροι από 25 κλέφτες που δούλευαν σε ομάδες έκλεβαν τα Tide και μερικές φορές επέστρεφαν την ίδια ημέρα για άλλη μια κλοπή, όταν είχαν αλλάξει βάρδια οι υπάλληλοι. Και άλλοι καταστηματάρχες έσπευσαν στον Τόμπσον να κάνουν ανάλογες καταγγελίες, από παντού εξαφανίζονταν τα πλαστικά μπουκάλια του Tide. Το φαινόμενο εξαπλώθηκε σε πολλά μέρη των ΗΠΑ.
Η απάντηση στο ερώτημα για την ξαφνική δημοτικότητα του υγρού απορρυπαντικού ήρθε μέσα από τις ανακρίσεις υπόπτων: το Tide δεν το χρησιμοποιούσαν ως συστατικό κάποιας νέας ναρκωτικής ουσίας αλλά ως «νόμισμα» για την αγορά ναρκωτικών. Ενα μπουκάλι 4 λίτρων - που κανονικά κοστίζει 20 δολάρια - χρησιμοποιείται για την αγορά μαριχουάνας ή κρακ (κοκαΐνης) αξίας 5 ή 10 δολαρίων. Γι' αυτό άλλωστε στην πιάτσα το συγκεκριμένο απορρυπαντικό απέκτησε το νέο παρατσούκλι «υγρός χρυσός».
Γιατί όμως επελέγη το Tide και όχι κάποια άλλη μάρκα; Απ' ό,τι φαίνεται οι αμερικανοί καταναλωτές έχουν ιδιαίτερα έντονα συναισθήματα για το απορρυπαντικό τους. Σε έρευνα του 2009 το Tide ήταν ανάμεσα στις τρεις μάρκες που οι καταναλωτές όλων των εισοδηματικών τάξεων ανέφεραν ως το λιγότερο πιθανό να σταματήσουν να αγοράζουν σε περίοδο ύφεσης, μαζί με την Kraft και την Coca-Cola. Ετσι, παρ' ότι η τιμή του είναι διπλάσια από τα υπόλοιπα υγρά απορρυπαντικά, εξακολουθεί να είναι πρώτο σε πωλήσεις, παραμένει δηλαδή «σκληρό νόμισμα» στην αγορά.
Εκείνοι που κλέβουν το Tide είναι, σύμφωνα με τον Τόμπσον, οι ίδιοι εγκληματίες που κλέβουν περαστικούς ή κάνουν διαρρήξεις σε σπίτια, άνδρες ναρκομανείς που βρήκαν αυτό τον τρόπο για να ικανοποιήσουν την εξάρτησή τους. «Είναι έξυπνοι και δημιουργικοί. Θέλουν να βγάλουν πολλά διακινδυνεύοντας λίγα», παρατηρεί ο αρχιφύλακας.
Οταν ο Τόμπσον μελέτησε τα όσα είχαν καταγράψει οι κάμερες ασφαλείας του καταστήματος τούς τελευταίους μήνες, εντόπισε ότι περισσότεροι από 25 κλέφτες που δούλευαν σε ομάδες έκλεβαν τα Tide και μερικές φορές επέστρεφαν την ίδια ημέρα για άλλη μια κλοπή, όταν είχαν αλλάξει βάρδια οι υπάλληλοι. Και άλλοι καταστηματάρχες έσπευσαν στον Τόμπσον να κάνουν ανάλογες καταγγελίες, από παντού εξαφανίζονταν τα πλαστικά μπουκάλια του Tide. Το φαινόμενο εξαπλώθηκε σε πολλά μέρη των ΗΠΑ.
Η απάντηση στο ερώτημα για την ξαφνική δημοτικότητα του υγρού απορρυπαντικού ήρθε μέσα από τις ανακρίσεις υπόπτων: το Tide δεν το χρησιμοποιούσαν ως συστατικό κάποιας νέας ναρκωτικής ουσίας αλλά ως «νόμισμα» για την αγορά ναρκωτικών. Ενα μπουκάλι 4 λίτρων - που κανονικά κοστίζει 20 δολάρια - χρησιμοποιείται για την αγορά μαριχουάνας ή κρακ (κοκαΐνης) αξίας 5 ή 10 δολαρίων. Γι' αυτό άλλωστε στην πιάτσα το συγκεκριμένο απορρυπαντικό απέκτησε το νέο παρατσούκλι «υγρός χρυσός».
Γιατί όμως επελέγη το Tide και όχι κάποια άλλη μάρκα; Απ' ό,τι φαίνεται οι αμερικανοί καταναλωτές έχουν ιδιαίτερα έντονα συναισθήματα για το απορρυπαντικό τους. Σε έρευνα του 2009 το Tide ήταν ανάμεσα στις τρεις μάρκες που οι καταναλωτές όλων των εισοδηματικών τάξεων ανέφεραν ως το λιγότερο πιθανό να σταματήσουν να αγοράζουν σε περίοδο ύφεσης, μαζί με την Kraft και την Coca-Cola. Ετσι, παρ' ότι η τιμή του είναι διπλάσια από τα υπόλοιπα υγρά απορρυπαντικά, εξακολουθεί να είναι πρώτο σε πωλήσεις, παραμένει δηλαδή «σκληρό νόμισμα» στην αγορά.
Εκείνοι που κλέβουν το Tide είναι, σύμφωνα με τον Τόμπσον, οι ίδιοι εγκληματίες που κλέβουν περαστικούς ή κάνουν διαρρήξεις σε σπίτια, άνδρες ναρκομανείς που βρήκαν αυτό τον τρόπο για να ικανοποιήσουν την εξάρτησή τους. «Είναι έξυπνοι και δημιουργικοί. Θέλουν να βγάλουν πολλά διακινδυνεύοντας λίγα», παρατηρεί ο αρχιφύλακας.
tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Κάντε το σχόλιό σας!